MAART 2021 - EXPO GALERIJ RIVIERENHOF DEURNE
Tijdens de tentoonstelling ‘Behind faces’ (portretten) en ‘What’s wrong’ (landschappen) in Galerij Rivierenhof, liet ik de bezoekers kennismaken met een 40-tal nieuwe schilderijen uit 2019 - 2020. (Een lockdown heeft zo zijn voordelen...).
• Op de imposante gelijkvloersruimte exposeerde ik mijn reeks portretschilderijen (acryl en inkt op canvas) van diverse personages, zowel mensen in armoede of op de vlucht als iconische figuren uit de politieke en artistieke wereld. • In een hoger gelegen ovale zaal hing ik een reeks kleurrijke landschapschilderijen op, waarop telkens één personage wordt afgebeeld in een uniform of typische klederdracht die verwijst naar de culturele achtergrond, identiteit of status. De omgeving is op het eerste gezicht niet verenigbaar met het afgebeelde personage, wat bevreemdende, haast surreële beelden oplevert. De wereld draait door! • Op de eerste verdieping van de galerij vroeg ik aan mijn buurvrouw Eva De Mul om haar abstracte, kleurrijke werken op te hangen wat een fijne samenwerking opleverde. • (De tentoonstelling liep over 9 dagen en telde 556 bezoekers!)
Hieronder een impressie, door fotograaf Siemon Verdonck.
Behind faces (Portretten)
Met de reeks portretten ‘Behind faces’, focust Verdonck zich specifiek op de weergave van gelaatsuitdrukkingen, mimiek of blik in de ogen. Hij wil met deze subtiele eigenschappen (non-verbale communicatie) aantonen hoeveel informatie men te weten komt over het individu zonder het personage werkelijk te kennen. Wie of wat, welk verhaal, verleden of emotie gaat er schuil achter het afgebeelde portret... vreugde, verdriet, angst, rijkdom, armoede, boosheid, verlangen, twijfel? Maar evengoed hun status, geloof, afkomst, culturele achtergrond enz. Verdonck is gefascineerd door het innerlijke, de ziel, de weerspiegeling van zijn portretten, want die is volgens hem de realiteit, de werkelijkheid. En die wil hij weergeven, niet het geschilderde portret an sich. Of, zoals Aristoteles schreef: “Het doel van de kunst is niet het uiterlijk van dingen weer te geven, maar het innerlijk, dat is de echte werkelijkheid”. (Voor de keuze van portretten liet Verdonck zich inspireren door zowel willekeurige figuren als specifiek uitgekozen koppen uit o.a. kranten, knipsels en tijdschriften).
What’s wrong? (Landschappen)
In het tweede luik van deze expo ‘What’s wrong?’ toont Verdonck een reeks schilderijen met expliciete landschappen (een berglandschap, een woestijn...) waarop telkens één individu afgebeeld staat in zijn typische, herkenbare klederdracht (een militair, een Boliviaanse vrouw...) die verwijst naar de culterele achtergrond, identiteit of status. Intuïtief zijn personage en omgeving niet meteen verenigbaar, zoals een Koninklijke Hoogheid (met hond) op stap door de woestijn. Het zijn symbolische prenten die bevreemdend en surreëel aanvoelen. Bij deze taferelen stelt de schilder zich de vraag waar dit gevoel vandaan komt. Draait de wereld door? Of moeten we er ons van bewust zijn dat, zoals Thé Lau zong: “Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen”?